Parturikampaamo

Törmäsin mielenkiintoiseen yrittäjien ongelmaan facebookissa kun asiakkaat valittivat paikallisille parturikampaajille aukioloajoista, kukaan ei kuulemma pidä iltaisin auki jolloin normaali ihminen pääsee töistä ja voisi käydä parturissa ilman vapaan ottamista töistä tai muita erityisjärjestelyitä? Yrittäjä kun on suomalainen niin ensin pitää vastatustaa ja puolustaa omaansa sen sijaan että kuuntelisi muita, joten kaikki vain valittivat miten ollaan aina töissä ja ei voi mennä niinkuiin asiakas haluaa.

Toinen samaan aikaan ilmassa ollut aihe oli että pitäisi olla jokin nettivaraus-systeemi jolla niitä vähiä aikoja voisi kätevästi netistä varata ettei tarvi soitella ja ihmetellä asioita kuten kultaisella kaheksakyt luvulla, en tiedä pitääkö tätä sanoa mutta sitähän tietenkin VASTUSTETTIIN, mitenkäs muutenkaan onhan se kallis ja hankala ja vaatii kaikennäköstä säätöä!

Kuten joku taisi kommenteissa itsestäänselvyyden sanoakkin niin ’itseppä olette yrittäjäksi päättäneet ryhtyä’, noh tietenkin yrittäjä itse sanoo että ei ole valinta vaan pakko tms., joten pelkäksi väittelyksihän sen meni.

En ole vielä nähnyt miten asia on lopulta edennyt kaikkien kohdalla, mutta uskallan veikata että ei mitenkään kehityksen suuntaan, ollaan vaan myöhäisiä aikoja ja nettivaraajia kohtaan entistäkin tympeämpiä.

Täytyy sanoa ulkoapäin että eihän tuon helpompaa alaa olekkaan, yrittäjiä on vino pino ja ASIAKKAAT kertovat suoraan päin naamaan että tee tämä ja olen sinun asiakkaasi jatkossa, mutta kaikki sen sijaan vaan puolustavat omaa kantaansa?

Yrittäjänä menisin vieläpä sen verta pidemmälle kun kerran kertovia asiakkaita on jonoksi että kysyisin erinäisiä asioita kuten esimerkiksi mieluisinta päivää jolloin ilta-aikoja olisi tarjolla, tosin olen sen verran innokas että pitäisin liikkeen auki aluksi vaikka 2kk joka päivä 4 tuntia myöhempään, kertoisin asiakkaille että kyseessä on kokeilu asiakkaiden toivomuksesta ja tämän jälkeen valitsisin sopivat päivät ilta-aukiololle ja näinä päivinä avaisin hieman myöhempään liikkeen ja saisin aina välillä nukkuakkin hieman pidempään!

Ja mikä olisikaan parempi hetki avata myös online ajanvaraus-järjestelmä? Saisit mahdollisimman paljon varauksia myös ilta-aikoihin jotta näkisit mikä on kannattavin ajankohta pitää yritystä auki, tässä on toki kuluja joiden suuruuttaa en tiedä, mutta sanotaan järjestelmän maksavavan vaikka 50e/kk, jos päivässä on keskimäärin 6 asiakasta niin kuukaudessa on ehkä 126 asiakasta 5 päivän aukiololla keskimäärin. Tämä tarkoittaa 50e/126kpl = n. 40c/asiakas, eli sen verran hintoja pitäisi nostaa että kulut on katettu tai jos yhden 2h tyhjän aukon saatkin täytettyä nettivarauksen ansiosta niin sekin toki kattaisi koko summan, useammasta tyhjästä välistä puhumattakaan, mutta koska olet iltaisin auki ja tarjoat muutenkin hyvää palvelua online-varauksella niin mikset voisi keskimääräistä asiakaskohtaista hintaa nostaa vaikka huimat 2 euroa per asiakas, ei kovin pahalta tunnu ja vielä jäisi tuon 40c lisäksi 1,6e x 126 = n. 200e lisäansiota kuuakudessa samalla työllä ja asiakkaat vieläpä arvostaisivat yritystäsi enemmän kuin koskaan, suomalaiset kun harvoin kuuntelevat asiakasta.

Monella alalla ei valitettavasti tämä ole näin helppoa ja nämä tarpeet pitää itse kartoittaa kokeilun ja erehdyksen kautta paljon hitaammin ja paljon kalliimmalla, joten kehitys ja kommentit ovat tyhjänpäiväisiä, eikös?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *