Mainonta

Yrityksiä arvioidessani tuntuvat perusasiat kuten markkinointi olevan täysin vieras ajatus alkavalle yrittäjällä, siitä ehkä on jonkinlainen käsitys tai sanottaisiinko mielikuva mikä ei monestikkaan vastaa todellisuuttaa, jos asiaa edes on enempiä mietitty kun suinpäin yritystä on perustettu.

Jos markkinointia ajatellaan niin sitä saatetaan ajatella liikaa (kotisivut, lehtimainokset, sähköpostimarkkinointi jne) ei siten etteikö jokainen niistä ole varmasti toimiva ja jopa tarpeellinen oikein toteutettuna oikeaan ajankohtaan, mutta muutamalla perusajatuksella alkava yrittäjä pääsee hyvin liikkeelle ilman sen kummempaa tietoteknistä osaamista jota ei käyttäisi joka päivä.

Kotisivut

Miten on mahdollista että ihmiset jotka etsivät yleensä tietoa netistä jopa kymmeniä kertoja päivittäin, siitä huolimatta eivät perusta minkäänlaisia kotisivuja. Kuitenkin uskoisin tämän olevan jopa ainoa kanava monelle alkavalla yrittäjälle etsiä tietoa muista yrityksistä joilta hän ostaa palveluja tai joihin hän omaa yritystään vertaa.

Silti monesti omaa yritystä perustaessa ei tätä asiaa huomioida ollenkaan tai oletetaan että se ei ole tarpeellista juuri oman yrityksen kohdalla. Väärin! Olet varmasti itse törmännyt tähän saman tilanteeseen joskus kun olet jotain paikallista kivijalkaliikettä etsinyt netistä, koska he uskovat asiakkaiden tulevan vain ’kadulta’.

Milloin ja missä vain kun joku puhuu yrityksestäsi, ensimmäinen asia monesti on selata puhelimella yrityksen sivut, mikäli ei löydy kuin surkeita fonectan hakuja, joita ei edes alkuaikoina vielä löydy ilmaiseksi, niin liike saatetaan ohittaa ihan täysin, mikäli ei ole niin sitoututnut että tulee oikeasti käymään paikanpäällä, mutta onko ihmisillä tähän aikaa kovin monesti? Mieti omaa käyttäytymistäsi, jos joku kertoo sinulle hienosta ravintolasta ja päätät mennä kokeilemaan sitä kaverin suosituksesta niin miten itse toimisit siinä tilanteessa ja kirjaa ne vaikka ylös, useimmiten ravintola vähintään etsitään Googlesta sen tarkan osoitteen tietämiseksi, puhumattakaan että haluaist ehkä itse nähdä ruokalistan ennen kuin viet kaverisi paikanpäälle.

Miten tässä tilanteessa mikään liike voi tulla toimeen ilman kotisivuja? Uskon voimalla toki, mutta se vaatiikin paljon enemmän yritykseltä ja varsinkin alkuaikoina on hankalempaa kuin vakiintuneen asiakaskunnan myötä myöhemmin jos rahat yleensä riittävät siihen asti.

Sivujen ei tarvitse olla monimutkaiset ja myös ilmaisia palveluita tähän tarkoitukseen on, samoin edullisia maksullisia, mutta niiden täytyy löytyä muualtakin kuin jostain yrityshakemistosta!

Puhelinnumero

Tässä moni ei mene metsään, mutta kyllä aina näkee niitäkin sankareita jotka eivät laita puhelinnumeroa näkyviin, miten itse tekisit tässäkin tilanteessa menisit johonkin uuteen paikkaan ja se olisi syystä tai toisesta kiinni, oli sitten syynä aukioloaika jota et etukäteen tiennyt tai lapsi on sairas ja yrittäjä on kotona, oli sitten jättänyt lapun tai pahimmasa tapauksessa ei ole päässyt jättämään lappua ikkunaan aamusta ollessaan sairaalassa? Monen kiinnostus lopahtaa jo siinä vaiheessa mikäli on vaivautunut liikeen eteen, varsinkin jos se ei tarjoa jotain niin ainutlaatuista palvelua ettei kukaan muu moista tarjoa, hän kyllä saattaa eksyä sinne uudestaan, mutta siihen voi mennäkkin jo pidemmän aikaa jos semmoista aikaa edes tulee.

Pelkästään näillä muutamalla keinolla saat itsellesi ne tärkeät asiakkaat jotka ovat tulleet suositusten kautta mutta jäävät esimerkiksi ylläolevista syistä ikinä tulematta, varsinkin koska ne asiakkaat ovat varmoja tilaajia ja ostajia koska ovat tulleet sinun aikaansaaman positiivisten suositusten kautta niin ne ostavat aina lähes varmasti jos vain palvelu tai tuote on heille oikea!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *